Richard Wrangham De goedheidsparadox recensie en informatie over de inhoud van het populair wetenschappelijke boek over de mens. Op 16 juni 2021 verschijnt bij Uitgever Hollands Diep de Nederlandse vertaling van het boek The Goodness Paradox, geschreven door de Engelse antropoloog Richard Wrangham.
Richard Wrangham De goedheidsparadox recensie en informatie
Als de redactie het boek gelezen heeft, kun je op de pagina de recensie en waardering vinden van De goedheidsparadox, Deugen de meeste mensen wel? over ons voortdurend veranderende brein. Het boek is geschreven door Richard Wrangham. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het populair wetenschappelijke boek over de mensheid geschreven door de Engelse antropoloog Richard Wrangham.
De goedheidsparadox
- Schrijfster: Richard Wrangham (Engeland)
- Soort boek: populair wetenschappelijk boek
- Origineel: The Goodness Paradox (2019)
- Nederlandse vertaling: Bep Fontijn, Marieke van Muijden
- Uitgever: Hollands Diep
- Verschijnt: 16 juni 2021
- Omvang: 480 pagina’s
- Uitgave: Paperback / Ebook
Flaptekst van het boek van Richard Wrangham
De vreemde relatie tussen deugdzaamheid en geweld in de evolutie van de mens. In De goedheidsparadox presenteert de beroemde primatoloog Richard Wrangham een opvallend originele theorie om de tijdloze vraag te beantwoorden hoe en waarom de homo sapiens is ontstaan.
Een kwart miljoen jaar geleden maakte de toenemende intelligentie onder onze voorouders de weg vrij voor de invoering van de sociaal geaccepteerde doodstraf. Het was deze verandering, zo betoogt Wrangham, die ontwikkeling, meer samenwerking, de accumulatie van cultuur en uiteindelijk de opkomst van de beschaving zelf mogelijk maakte.
Hoewel het alledaagse leven door de geschiedenis heen verdraagzaam is geweest, is oorlog nooit ver weg geweest. De goedheidsparadox biedt diepgaande, nieuw argumenten hoe en waarom deze griezelige combinatie van vreedzaamheid en geweld zich kristalliseerde nadat onze voorouders in Afrika een kwart miljoen jaar geleden taal leerden. Door de taal konden intenties worden gedeeld en acties worden gecoördineerd. Verbale samenzweringen maakten de weg vrij voor geplande conflicten en, belangrijker nog, voor de unieke menselijke daad van de doodstraf. De slachtoffers van de doodstraf waren meestal agressieve mannen, en naarmate hun genen afnamen, werden onze voorouders tammer. Deze oude vorm van systemisch geweld was cruciaal, niet alleen om samenwerking in vrede en oorlog en in cultuur aan te moedigen, maar ook om ons te maken tot wie we zijn: homo sapiens.