Nele Neuhaus Elena Tegen alle Hindernissen

Nele Neuhaus Elena Tegen alle Hindernissen Recensie

Nele Neuhaus Elena Tegen alle Hindernissen Recensie

Nele Neuhaus Elena Tegen alle Hindernissen Recensie. Een echt paardenmeidenboek leek me dit. Hoofdpersoon is Elena, wiens ouders een rijstal bezitten.  Elena’s vader is een beroemd springruiter die bekend staat om zijn handigheid en buitengewoon goede rijkunsten. Menig paardeneigenaar vraagt hem om hun paard uit te brengen op wedstrijden. Haar broer Christian lijkt in zijn voetsporen te moeten gaan treden. Elena geniet vooral van haar jonge hengst Fritzi. Het paard dat ze op haar verjaardag kreeg en een jaar later een bijna noodlottig ongeluk kreeg, waardoor haar vader hem bijna liet af maken. De fijne sfeer thuis wordt plots wreed onderbroken, als opa enorme schulden blijkt te hebben gemaakt. De sfeer wordt om te snijden. Te meer omdat Elena ook nog gesignaleerd wordt met Tim Jongbloed. De zoon van een andere springfamilie. Het is Elena en haar broer ten strengste verboden om ook maar te kijken naar een van de leden van het gezin Jongbloed. Het hoe en waarom is Elena volkomen onduidelijk. Ze krijgt er zelfs ruzie om met haar vader. Maar Tim laat haar hart sneller kloppen, en ze is niet van plan om dat vanwege een gril van haar vader de kop in te drukken.

Elena van Nele Neuhaus: een paardenboek van uitzonderlijk niveau

Als kind verslond ik de paardenboeken al. Ik heb er inmiddels dan al vele gelezen, van verschillende niveaus. Vaak gewoon lekker om te lezen. Maar het boek van Nele Neuhaus is wel een klasse apart. Niet zomaar een meisjesboek. Maar een intelligent geschreven boek, met meerdere lagen en verhaallijnen. De relaties tussen Elena en de verschillende andere personages worden mooi uitgediept. Ze hebben allen hun eigen karakter. Elena haar karakter zelf ontwikkeld ook gedurende het boek door alles wat ze mee maakt: haar verliefdheid op iemand die de vijand zou moeten zijn, de schulden op de rijstal van haar ouders, de angst dat zij haar geliefde paard daardoor kwijt raakt en het geheim van haar ouders. Niets is zonder reden, maar het ligt er nooit te dik bovenop. Een boek dat ik niet meer weg wilde leggen, en waarbij de personages steeds betere vrienden van me leken te worden. Dan is het jammer dat zo’n boek uit is. Gelukkig meer dan genoeg ruimte voor een vervolg!

Eindoordeel Nele Neuhaus Elena Tegen alle Hindernissen

Dit boek van Nele Neuhauss verdient beslist vier van de vijf sterren: +++++ (uitstekend). Neuhauss weet van Elena echt veel meer te maken dan een simpel boekje voor paardenmeiden, of een puberroman. Nét dat beetje extra, met kennis van paarden geschreven. Altijd een grote pre wat mij betreft. Ik zie uit naar het tweede deel van deze serie!

recensie elena tegen alle hindernissenNele Neuhaus – Elena tegen alles Hindernissen

• Genre: jeugdroman, paardenboek
  • Schrijfster: Nele Neuhaus ♀
  • Origineel: Elena – Ein leben für Pferde, Gegen alle Hindernisse
  • Nederlandse vertaling: Marieke Hoogland
  • Uitgever: Uitgeverij Holland, Haarlem
  • Leeftijd: vanaf 12 jaar
  • Uitgegeven: In Duitsland 2011, in Nederland 2016
  • Prijs: € 17,90 / € 8,99
  • Oordeel redactie: +++++ (uitstekend)
  • Flaptekst: Paarden zijn Elena’s wereld. En de rijstal van haar ouders is haar leven. Vol liefde zorgt ze voor haar paard Fritzi, die als veulen zwaar gewond is geraakt en door haar ouders is afgeschreven. Met haar beste vriendin Melike en Tim traint ze hem op een geheime plek ergens in het bos. Tim, die haar hart sneller doet kloppen, maar uitgerekend de enige jongen is met wie ze nooit samen zal mogen zijn. Want tussen de familie van Elena en Tim heerst een jarenlange vijandschap. Als Elena probeert te ontdekken wat er in het verleden is gebeurd en waarom ze elkaar zo haten, komt ze een donker geheim op het spoor…
  • …Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Recensie geschreven door: Jolien Dalenberg