De Oosterspoorweg
De spoorlijn Amsterdam-Zutphen met zijtak Hilversum-Utrecht
- Auteurs: Michiel ten Broek, Victor Lansink (Nederland)
- Soort boek: treinenboek, spoorwegboek
- Uitgever: WBOOKS
- Verschijnt: 17 juni 2024
- Omvang: 192 pagina’s
- Uitgave: gebonden boek
- Prijs: € 34,95
- Boek bestellen bij: Bol / Libris
- Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (uitstekend)
Michiel ten Broek en Victor Lansink De Oosterspoorweg recensie
Gestaag breidt zich het aantal boeken dat uitgeverij WBOOKS uitgeeft over de geschiedenis van de Nederlandse Spoorwegen zich uit. Mooi en verzorgd uitgegeven en rijk geïllustreerd een groot aantal foto’s staat in de nieuwste uitgave de zogenaamde Oosterspoorweg centraal die loopt van Amsterdam naar Zutphen, waarbij ook de zijtak Hilversum naar Utrecht is meegenomen. Zoals te verwachten valt hebben de auteurs van het boek, J.M. ten Broek en V.M. Lansink ook nu weer een groot aantal wetenswaardigheden verzameld, waaronder een aantal zaken die zelfs bij kenners van de Nederlandse spoorweggeschiedenis misschien nog niet bekend zijn. Bovendien is de rijkdom aan foto’s zoals altijd prachtig. Spoorwegliefhebbers maar ook lezers die geïnteresseerd zijn in Nederlandse geschiedenis kunnen weer hun hart ophalen bij dit boek dat gewaardeerd is met ∗∗∗∗∗ (uitstekend).
Flaptekst van het boek over De Oosterspoorweg
De Oosterspoorweg van de Hollandse IJzeren Spoorwegmaatschappij kwam in 1874 en 1876 in gebruik. De spoorverbinding Amsterdam – Amersfoort – Apeldoorn – Zutphen maakte deel uit van een succesrijke verbinding met Duitsland voor het internationale goederenvervoer. Het was de eerste spoorlijn die openlijk de concurrentie aanging met een andere spoorlijn, namelijk de Rijnspoorweg tussen Amsterdam en Arnhem.
Met de opening van de Oosterspoorweg nam het tijdperk van elkaar dwarszittende en moeizaam samenwerkende spoorwegmaatschappijen een aanvang. Daarnaast bracht de spoorverbinding met Amsterdam enkele dorpen in het Gooi tot grote groei en maakte een zeer omvangrijk forensenverkeer mogelijk. De zijtak Hilversum – Utrecht Maliebaan komt eveneens uit concurrentie met de Rijnspoorweg voort. Na een halve eeuw werden de spoorwegmaatschappijen door financiële nood in elkaars armen gedreven en fuseerden tot de Nederlandse Spoorwegen. De Oosterspoorweg was nu een deel van het integrale spoorwegnet en veranderde mee. Tussen Apeldoorn en Zutphen rijden al lang geen internationale kolentreinen meer, het Utrechtse Maliebaanstation werd gesloten en getransformeerd tot Spoorwegmuseum.
De ontwikkeling in anderhalve eeuw van 123 kilometer aan spoorlijn wordt uitgebreid beschreven in dit rijk geïllustreerde boek, waarbij de auteurs vele interessante en vaak onbekende details aan het licht weten te brengen.
De Oosterspoorweg verschijnt als nummer 60 in de boekenreeks van de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen (NVBS).