Marc Descheemaecker Dood spoor, Ideeën van een dwarsligger. Op 1 februari 2024 verschijnt bij uitgeverij Ertsberg het nieuwe boek van de Vlaamse politiek commentator Marc Descheemaecker. Informatie over de inhoud van het boek en de uitgave zijn op deze pagina te lezen. Daarnaast is er aandacht voor de boekbespreking en recensie van Dood spoor, het nieuwe boek van Marc Descheemaecker.
Marc Descheemaecker Dood spoor
Marc Descheemaecker is op 12 augustus 1955 geboren in Mortsel, gelegen in de Vlaamse provincie Antwerpen. Hij studeerde toegepaste economische wetenschappen aan de Ufsia in Antwerpen waar hij in 1977 promoveerde. Daarna had hij verschillende leidinggevende functie in het bedrijfsleven. Zonder twijfel is hij het meeste bekend geworden als bestuurder bij de Belgische soorwegen NMBS waar hij in 2002 begon. Vanaf 2013 werd Descheemaecker aangesteld als voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airport waar hij in 2021 stopte. In 2014 verscheen zijn boek over de jaren bij de NMBS, Dwarsligger – achter de schermen van de NMBS.
Hij is ook bekend als politiek volger en commentator. In zijn nieuwe boek waarover je hier uitgebreide informatie leest. Hierin zijn anekdotes en kritische observaties opgenomen.
Dood spoor
Ideeën van een dwarsligger
- Auteur: Marc Descheemaecker (België)
- Soort boek: non-fictie
- Uitgever: Ertsberg
- Verschijnt: 1 februari 2024
- Omvang: 256 pagina’s
- Uitgave: paperback
- Prijs: € 24,95
- Boek bestellen bij: Bol / Libris
Flaptekst van het nieuwe boek Marc Descheemaecker
Vlaanderen heeft zichzelf vastgereden. Snelwegen slibben dicht. De NMBS is ontspoord: treinen rijden niet op tijd of helemaal niet. De Lijn mist vaak de bus. Buurtbewoners van de luchthaven van Zaventem klagen over lawaaierige vluchten. Vlaanderen zit met een mobiliteitsknoop in zijn maag. Hoe is het zo ver kunnen komen? Hoe krijgen we deze knoop ontward?
Marc Descheemaecker beseft als geen ander dat we vandaag een crisis van het mobiliteitsbeleid beleven. Uit eerste hand vertelt hij in Dood spoor een verhaal van politieke compromiscultuur, absurde benoemingen, halfslachtige maatregelen en vele versnipperde bevoegdheidsniveaus. Hij schetst een glasheldere maar confronterende analyse van ons openbaar vervoer, waar te weinig aandacht is voor gezonde bedrijfsvoering en een te grote volgzaamheid naar de politieke dogma’s van de dag.
Met concrete, uit het leven gegrepen anekdotes en kritische observaties schetst Descheemaecker een onverbloemd beeld van enkele van de grootste Belgische en Vlaamse overheidsinstellingen. Het blijft niet bij een terugblik. Hij zet zich ook aan de tekentafel en ontwerpt een totaalvisie voor betere mobiliteit in de nabije toekomst in Vlaanderen en België. Saneren, responsabiliseren en structurele hervormingen moeten ons land terug op de rails zetten.
Descheemaecker breekt een lans voor een beter beleid, duidelijke verantwoordelijkheden, vereenvoudiging en kostenbewustzijn, en vooral transparantie.