Gunnhild Øyehaug Knopen Recensie Noorse Verhalen. op 24 april 2018 is bij Uitgeverij Podium de verhalenbundel van de Noorse schrijfster Gunnhild Øyehaug – Knopen verschenen. Op deze pagina kun je de Gunnhild Øyehaug Knopen en waardering lezen en uitgebreide informatie vinden.
Gunnhild Øyehaug Knopen Recensie en Waardering
Het is altijd gewaagd om een verhalenbundel uit te geven. De praktijk leert dat romans veel beter verkopen. Bovendien, als het om ultrakorte verhalen gaat, is de kans op een groot succes nog kleiner. Toch heeft Uitgeverij Podium het aangedurfd om de verhalenbundel van de Noorse schrijfster Gunnhild Øyehaug Knopen uit te geven.
Zelden is een verhalenbundel zo origineel en avontuurlijk!
Zelden is een verhalenbundel zo origineel en avontuurlijk als het geval is met Knopen. Ogenschijnlijk zeer gemakkelijk verandert ze in de verhalen van toon en stijl. Soms expirimenteert ze volop. Soms heeft de verhaallijn bijna een traditioneel verloop. Daarnaast kiest Gunnhild Øyehaug vaak een zeer verrassend perspectief waarin het verhaal verteld wordt. Met deze bundel heeft deze jonge Noorse schrijfster internationaal de aandacht op zich weten te vestigen. Na lezing en herlezing is volkomen duidelijk waarom. Zo verassend origineel als Knopen is, komt niet vaak voor. De bundel uit 2004 die lang op een Nederlandse vertaling heeft moeten wachten, verdient een groot lezerspubliek. Gunnhild Øyehaug Knopen is gewaardeerd met ★★★★★ (uitmuntend).
Recensie van Theo Jordaan
Gunnhild Øyehaug Knopen Informatie
- Titel: Knopen
- Schrijfster: Gunnhild Øyehaug (Noorwegen)
- Origineel: Knutar (2004)
- Nederlandse vertaling: Paula Stevens
- Verschenen: april 2018
- Uitgever: Uitgeverij Podium
- Omvang: 160 pagina’s
- Uitgave: Paperback / Ebook
- Waardering: ★★★★★ (uitmuntend) Theo Jordaan
Inhoud Gunnhild Øyehaug Knopen
Knopen is een prijswinnende verhalenbundel die bruist van de originaliteit. Met haar lichtvoetige en precieze stijl schetst Gunnhild Øyehaug kwetsbare personages die verstrikt raken in hun eigen tekortkomingen. Daarbij balanceert ze kundig tussen het komische, het bevreemdende en het pijnlijke. Øyehaug’s werk wordt wel vergeleken met dat van Lydia Davis, die internationaal tevens haar grootste pleitbezorger is.