De schilders van de Duin- en Bollenstreek
Kunstenaarskolonies in Nederland
- Schrijver: Werner van den Belt, Bob Hardus (Nederland)
- Soort boek: kunstboek, monografie
- Uitgever: WBOOKS
- Verschijnt: 26 maart 2021
- Omvang: 240 pagina’s
- Uitgave: gebonden boek
- Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
- Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (uitstekend)
Recensie en waardering van het boek
- De steeds verder uitdijende reeks die uitgeverij WBOOKS uitgeeft over kunstenaarskolonies in Nederland is weer een nieuw en boeiend rijker. Deze keer staan de Duin- en bollenstreek centraal. Vooral de bloembollenvelden inspireren tot op de dag van vandaag schilders en tekenaars. De hoge mate van abstractie, de rechte lijnen en de kleurenrijkdom is zelfs in het werk van moderne kunstenaars aanwezig. Dit boek van Werner van den Belt en Bob Hardus biedt een mooi en gevarieerd overzicht van de schilderijen en tekeningen die het gebied heeft opgeleverd. Bovendien geven de korte en bondige teksten goede informatie om de achtergronden van de kunstwerken en kunstenaars nog beter te begrijpen. Natuurlijk heeft uitgeverij WBOOKS weer voor een mooie en onberispelijke uitgave gezorgd wat het lees- en kijkplezier nog meer vergroot. (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗∗)
Flaptekst van het boek over de schilders van de duin- en bollenstreek
We hebben het voorjaar in onze bol! Want er verschijnt bij WBOOKS nog een nieuw deel in de reeks Kunstenaarskolonies in Nederland: De schilders van de Duin-en Bollenstreek.
Ze hebben een bijna magische aantrekkingskracht: de bloembollenvelden. Jaarlijks bezoeken meer dan een miljoen toeristen de Keukenhof in Lisse, het landschapspark waar sinds 1950 op initiatief van kwekers en exporteurs voorjaarsbloeiende bloembollen worden getoond. De bloembollenvelden behoren tot de meest karakteristieke landschappen van Nederland. De felle kleuren, het lijnenspel en de belofte van een nieuwe lente inspireerden kunstenaars tot werk van grote schoonheid.
Claude Monet was er dol op. Hij beklaagde zich erover dat zijn palet niet toereikend was om de bollen goed te kunnen schilderen. Vincent van Gogh ging hem voor, Ferdinand Hart Nibbrig en de Amerikaanse kunstenaar George Hitchcock (geïnspireerd door de bollenvelden bij Egmond) volgden snel daarna. De Nederlandse kunstschilder Anton Koster maakte er zelfs zijn specialiteit van en werd door zijn vrienden Anton Tulp genoemd.
Dit boek beschrijft voor het eerst de geschiedenis van het bollenveld in de kunst tot aan de dag van vandaag. Nog niet eerder werd zo uitgebreid en inhoudelijk over dit onderwerp geschreven. De schilders van de Duin- en Bollenstreek markeert 500 jaar kunstgeschiedenis. Het rijk geïllustreerde boek is voorzien van een grote diversiteit aan schilderijen. Recent werk van Daniel Buren en Andreas Gursky laat zien dat de belangstelling voor het bollenlandschap nog steeds springlevend is.