Cécile Bosman De Nederlandse zeeschilderkunst in de negentiende eeuw. Op 1 december 2023 verschijnt bij uitgeverij Amsterdam University Pres dit nieuwe kunstboek van Cécile Bosman. Hier lees je informatie over de inhoud van het boek en de uitgave. Daarnaast is er aandacht voor boekbesprekingen en recensie van het boek De Nederlandse zeeschilderkunst in de negentiende eeuw, geschreven door Cécile Bosman.
Cécile Bosman De Nederlandse zeeschilderkunst in de negentiende eeuw recensie
- “Alhoewel het onderwerp boeiend is en het boek getuigt van een overdaad aan kennis, zit de erg wetenschappelijke benaderingswijze en het wat moeizame taalgebruik de leesbaarheid van het boek nogal in de weg.” (Allesoverboekenenschrijvers.nl)
Cécile Bosman informatie
Cécile Bosman promoveerde aan de Universiteit Leiden. Als sinds 1989 vervult ze diverse functies in de museumwereld. Ze is werkzaam geweest als conservator van Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Ze publiceerde over regelmatig over de beeldende kunst in relatie tot de maritieme geschiedenis. Veelal voor het museum waar ze als conservator werkzaam was.
Het boek over De Nederlandse zeeschilderkunst in de negentiende eeuw, waarover je hier uitgebreide informatie kunt lezen, is vanaf 1 december 2023 verkrijgbaar.
De Nederlandse zeeschilderkunst in de negentiende eeuw
- Auteur: Cécile Bosman (Nederland)
- Soort boek: kunstboek
- Uitgever: Amsterdam University Press
- Verschijnt: 1 december 2023
- Omvang: 288 pagina’s
- Uitgave: gebonden boek
- Prijs: € 29,99
- Boek bestellen bij: Boekenwereld / Libris
- Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (goed)
Flaptekst van het boek over de Nederlandse zeeschilderkunst
De zeeschilderkunst is een vierhonderd jaar oud specialisme van de traditionele Hollandse schilderschool. Het schilderen van schepen en de zee vereist zowel nautische kennis als een groot artistiek talent.
Cécile Bosman onderzoekt de achtergrond, opleiding en onderwerpkeuze van de negentiende-eeuwse zeeschilder. Ook beschrijft ze hoe tegen zeestukken werd aangekeken door de zeeschilders zelf, hun collega-schilders op de kunstenaarsverenigingen, door kunsttheoretici en in de kunstkritiek.
Het blijkt dat zeeschilderkunst in Nederlandse kunstkringen gedurende de hele negentiende eeuw werd gezien als een vehikel voor vaderlandsliefde. Deze vorm van cultuurnationalisme was gestoeld op de historische verbondenheid van het land met het water en vooral op een verheerlijking van Nederland als zeevarende natie. Een hardnekkige mythe die nu onderwerp is van verhitte maatschappelijke discussies.
Dit fraai geïllustreerde boek vult een leemte in de kunst- en cultuurhistorische kennis over de zeeschilderkunst en biedt tegelijk een verhelderende blik op de nog altijd invloedrijke negentiende eeuw.