Een kleine cultuurgeschiedenis van de (grote) neus
- Schrijfster: Caro Verbeek (Nederland)
- Soort boek: non-fictie, kunstboek
- Uitgever: Atlas Contact
- Verschijnt: 26 november 2021
- Omvang: 192 pagina’s
- Prijs: € 20 – € 25
- Uitgave: gebonden boek / ebook
- Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol
- Waardering redactie: ∗∗∗∗∗ (uitstekend)
Recensie en waardering van het boek
- Op zeer aanstekelijke en informatieve wijze beschrijft Caro Verbeek de rol van de grote neus in de cultuurgeschiedenis. Vele grootheden die beschikten over een neus van formaat passeren de revue. Bovendien laat Caro Verbeek zien dat de houding die men aannam tegenover een neus van formaat in de loop van de tijd regelmatig veranderde, van statussymbool tot iets waarvoor je je moeten schamen. Hiermee laat ze op overtuigende wijze zien dat de tegenwoordige schoonheidsidealen stigmatiseren en, in tegenstelling van wat vaak beweerd wordt, niet echt gestoeld zijn op klassieke schoonheidsidealen. Al met al heeft Caro Verbeek een zeer verhelderende en goed geschreven beschouwing geschreven over de rol van de neus in de cultuurgeschiedenis van de Westerse wereld. (∗∗∗∗∗ , uitstekend)
- “Macht, politiek en feminisme het komt allemaal terug in het fascinerende neuzenboek van kunsthistoricus Caro Verbeek. [Haar boek] is een stevig hart onder de riem voor iedereen die onzeker is over zijn reukorgaan.” (De Telegraaf)
Caro Verbeek te gast bij radioprogramma OVT
Op zondag 28 november 2021 is Caro Verbeek te gast bij het VPRO radioprogramma OVT om te vertellen over haar nieuwe boek en de rol van de neus in de geschiedenis.
Flaptekst van het boek over de neus van Caro Verbeek
Als student kunstgeschiedenis kwam Caro Verbeek in aanraking met een enorme variëteit aan prachtige neuzen: groot en klein, recht en gebogen, plat en puntig. In veel portretten bleken mar kante exemplaren nog eens extra te zijn aangezet door de kunstenaar. Hoewel het hedendaagse schoonheidsideaal anders doet vermoeden, werd een grote neus in het verleden gezien als een indicator van intellect, moed, karakter en status. Zo werd het doden masker van Dante gemanipuleerd om hem een echte ‘dichtersneus’ te geven, was de beeltenis van Cleopatra’s adelaarsneus een politieke strategie en schreef de renaissancedichter Annibale Caro zelfs het lofdicht Nasea over de aanzienlijke neus.
In Een kleine cultuurgeschiedenis van de (grote) neus neemt Verbeek de lezer mee op een reis langs opvallende neuzen in de westerse kunst en cultuur, van Michelangelo, Rembrandt en Gogol tot Barbie, Barbara Streisand en #sideprofileselfie. Caro Verbeek laat zien hoezeer ons esthetische oordeel afhangt van culturele omstandigheden waarvan we ons vaak nauwelijks bewust zijn. Maar bovenal is het een lofzang op de neus, in al haar vormen en afmetingen.