Benoit Clerc ABBA compleet recensie en informatie

• Auteur: Benoit Clerc (Frankrijk)
  • Soort boek: muziekboek
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschijnt: 1 oktober 2024
  • Omvang: 528 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek

Als er in de media een boekbespreking, reviwe of recensie verschijnt van het boek ABBA compleet, Het verhaal van de 114 songs, geschreven door Benoit Clerc, dan besteden we er op deze pagina aandacht aan,

Flaptekst van het boek over alle 114 songs van ABBA

Het is begin jaren zeventig als Agnetha Fältskog, Anni-Frid ‘Frida’ Lyngstad, Benny Andersson en Björn Ulvaeus hun muzikale talenten bundelen en er in Zweden een bijzondere popgroep ontstaat. Met behulp van hun trouwe geluidstechnicus Michael B. Tretow slaagt ABBA er in minder dan tien jaar tijd in om een onovertroffen popgeschiedenis te schrijven. ABBA Compleethet verhaal van de 114 songsonthult het volledige verhaal van de Zweedse wereldsterren – vanaf hun eerste single in 1972, tot aan hun Grammy-genomineerde studioalbum Voyage en de recente revolutionaire virtuele tournee.

Ook nu, ruim vijftig jaar nadat zij op 6 april 1974 het Eurovisie Songfestival wonnen, geniet ABBA nog altijd een ongeëvenaarde populariteit. Van de eilandenarchipel van Stockholm tot de oevers van de Theems of de Hudson, de talrijke hits van ABBA maakten, en maken, hele generaties muziekliefhebbers enthousiast. Hun hits zijn de ‘oorwurmen’ van ons collectieve muzikale geheugen. Wie heeft er niet een keer meegezongen en gedanst op ‘Dancing Queen’, ‘Fernando’, ‘Waterloo’ of ‘Mamma Mia’?
Wanneer de groep in 2021, na veertig jaar afwezigheid besluit terug te keren naar het podium, is het succes er ook gelijk weer. Het nieuwe album Voyage bereikte de top van de internationale hitlijsten en de gelijknamige show in de ABBA Arena in Londen verkocht compleet uit.

Van ‘Dancing Queen’ tot ‘The Winner Takes It All’, ABBA Compleet duikt in het hart van het altijd aanstekelijke repertoire van het kwartet met honderden miljoenen verkochte platen. Eén voor één worden de geheimen onthuld van de ogenschijnlijk eenvoudige maar o zo kunstige 114 liedjes van de grootste popgroep ter wereld. Popmuziekexpert Benoît Clerc verdiepte zich in alle wetenswaardigheden van de omstandigheden die tot de compositie van elk nummer leidden. Chronologisch en op gedetailleerde wijze beschrijft hij de inspiratie voor de teksten, het opnameproces en de instrumenten die werden gebruikt voor het kenmerkende geluid van ABBA. ABBA Compleethet verhaal van de 114 songs is het ultieme boek voor de echte fans die willen weten hoe ingenieus de songs werden geproduceerd en hoe de ABBA-leden hun succes beleefden.