Edmund de Waal Brieven aan Camondo recensie en informatie over de inhoud van dit nieuwe boek. Op11 maart 2021 verschijnt bij Uitgeverij De Bezige Bij de Nederlandse vertaling van Letters to Camondo het nieuwe boek van de Engelse kunstenaar en schrijver Edmund de Waal.
Edmund de Waal Brieven aan Camondo recensie en informatie
Als de redactie het boek leest, kun je op de pagina de recensie en waardering vinden van Brieven aan Camondo. Het boek is geschreven door Edmund de Waal. Daarnaast zijn hier gegevens van de uitgave en bestelmogelijkheden opgenomen. Bovendien kun je op deze pagina informatie lezen over de inhoud van het nieuwe boek van de Engelse keramist en schrijver Edmund de Waal.
Brieven aan Camondo
- Schrijver: Edmund de Waal (Engeland)
- Soort boek: brievenboek
- Origineel: Letters to Camondo (22 april 2021)
- Nederlandse vertaling: Jan Pieter van der Sterre, Reintje Ghoos
- Uitgever: De Bezige Bij
- Verschijnt: 11 maart 2021
- Omvang: 128 pagina’s
- Uitgave: Gebonden Boek
Flaptekst van het boek van Edmund de Waal
De joodse bankiersfamilie Camondo vestigde zich in de jaren 1870 in Parijs. Ze betrokken een spectaculair stadspaleis aan het Parc Monceau, enkele deuren naast het huis van de familie Ephrussi – bekend uit De haas met ogen van barnsteen.
De familie begaf zich in de hogere culturele kringen van de Parijse belle époque – de wereld van Proust, de gebroeders De Goncourt, maar ook van antisemitisme en de Dreyfusaffaire. Graaf Moïse de Camondo vulde het huis voor zijn zoon Nissim met de grootste privécollectie van achttiende-eeuwse Franse kunst. Toen Nissim omkwam in de Eerste Wereldoorlog, werd het huis een gedenkplaats, en dat is het tot de dag van vandaag. In 1942 werden Moïses dochter Béatrice en haar man en kinderen naar Auschwitz gedeporteerd, waar ze werden omgebracht.
Dwalend door het huis brengt Edmund de Waal aan de hand van de voorwerpen, het meubilair en de kunst het huis en haar bewoners tot leven. De brieven die hij schrijft aan Camondo vormen een monument voor een unieke familie: toonaangevend in hun tijd, maar vermorzeld door de geschiedenis.