Nico Wouters Bezet bedrijf, De oorlogsgeschiedenis van de NMBS. Informatie, boekbespreking en recensie van het boek over de NMBS tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hier lees je informatie over de inhoud van het boek en over de uitgave. Daarnaast is er aandacht voor de boekbesprekingen en recensie van Bezet bedrijf, geschreven door Nico Wouters.
Nico Wouters Bezet bedrijf
Nico Wouters is een Vlaamse historicus. Hij is hoofd van het CegeSoma, het Studiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij (Rijksarchief).Bovendien is hij gastprofessor aan de UGent en co-hoofdredacteur van het Belgisch Tijdschrift voor Nieuwste Geschiedenis. Zijn specialisme is gespecialiseerd de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en herinneringspolitiek in België.
Bezet bedrijf
De oorlogsgeschiedenis van de NMBS
- Auteur: Nico Wouters (België)
- Soort boek: oorlogsgeschiedenis, spoorwegboek
- Uitgever: Lannoo
- Verschijnt: 12 december 2023
- Omvang: 288 pagina’s
- Uitgave: paperback / ebook
- Prijs: € 29,99 / € 15,99
- Boek bestellen bij: Bol / Libris
Flaptekst van het boek over de oorlogsgeschiedenis van de NMBS
Hét referentiewerk over de NMBS, en haar rol in de deportaties, het verzet en de collaboratie, tijdens de Tweede Wereldoorlog in bezet België.
De treinen blijven rijden, ook tijdens de Duitse bezetting van België tijdens WO II. Hoe kan het ook anders? De NMBS is op dat moment het grootste bedrijf én de grootste openbare dienstverlener van België. Het mastodontbedrijf staat in voor de bevoorrading van een groot deel van de grondstoffen, materialen en voedsel, en heeft zo het lot van de Belgische bevolking en industrie in zijn handen.
Samenwerking met de bezetter wordt zo wel onvermijdelijk. En daar loopt het al snel grondig mis. De Belgische spoorwegen helpen tussen 1941 en 1944 mee aan de deportatie van 189.542 Belgische dwangarbeiders, 25.490 Joden, 16.081 politieke gevangenen en 353 Roma naar het oosten. Nico Wouters – oorlogshistoricus en directeur van het CegeSoma/Rijksarchief – analyseert de samenwerkingspolitiek van het Belgische spoorbedrijf en gaat daarbij geen enkele vraag uit de weg. Wie nam de beslissingen? Voerde de NMBS militaire opdrachten uit voor de Duitsers? Werd het bedrijf betaald voor de deportatietreinen? Waren er marges voor onderhandeling en waarvoor werden die (niet) gebruikt? Welke rol speelde het sterk aanwezige verzet?
Ondanks de toenemende weerstand blijven de treinen nagenoeg tot de laatste oorlogsdag in dienst van de Duitsers rijden. Hoe kunnen we dat met de kennis en de blik van vandaag verklaren? Dit verhaal kent geen simplistische schema’s van zwart of wit. Dat maakt het des te interessanter, want precies in de grijze zones liggen de moeilijkste keuzes en daarom de meest relevante inzichten.