De muziekfabriek
TMF en de Nederlandse popcultuur
- Auteur: Jaap Kooijman (Nederland)
- Soort boek: muziekboek
- Uitgever: Mazirel Pers
- Verschijnt: 1 november 2023
- Omvang: 192 pagina’s
- Uitgave: paperback / ebook
- Prijs: € 20,00
- Boek bestellen bij: Bol / Libris
Flaptekst van het boek over TMF van Jaap Kooijman
De Nederlandse muziektelevisiezender The Music Factory (TMF) ging in 1995 van start en bood een populair alternatief voor het Amerikaanse MTV Europe, om vervolgens in 2001 zelf door MTV te worden opgekocht en in 2011 te worden opgeheven. De muziekfabriek is een geschiedenis van de in de jaren zeventig, tachtig en negentig gevoerde strijd voor een vrijer Nederlands medialandschap, van de verhouding van de Nederlandse popcultuur tot de Amerikaanse én van de uitzonderlijke rol die TMF speelde in de totstandkoming van een inmiddels onontkoombare, typisch Nederlandse pop- en jeugdcultuur.
Jaap Kooijman is universitair hoofddocent Media Studies en American Studies aan de Universiteit van Amsterdam, vicedirecteur van de Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA) en auteur van Fabricating the Absolute Fake: America in Contemporary Pop Culture (2013).